الجمعة، مارس 02، 2007

احلام الناس


في لحظه تأمل من لحظات تأملي التي كثرت مؤخرا اكتشفت ان التأمل حاجه جامده جدا بجد يمكن في ناس كتير هتستغرب وناس اكتر بتعتبر التأمل ده للناس الرخمه المعقدين بس مش هقدر الومهم لاني كنت واحده من الناس دي لحد مده قصيره وانا في الاشاره اي اشاره رخمه بقف فيها كتير وخصوصا في الزمالك علشان كليني هناك بتفرج علي العربيات والناس اللي فيها وهم سرحانين وتخيل بيفكروا في ايه واحلام كل واحد يعني اللي معاه عربيه سيت ومطلعه عينه نفسه يجيب عربيه زي بتاعت الواد اللي جمبه عربيه ايه جامده من العربيات الميتالك المنفوخه الجديده وتكيف وكده .....واحد تاني بتاع العربيه الميتالك الجامده بيحلم البيوم اللي يجيب فيه السواق علشان يريحه من السواقه وقرفها و......وفي شخص ماشي اقدام العربيتين وبيحلم انه يجيب عربيه او حته تكتك يرحمه من قرف الميكروباص وزحمه الجيزه الساعه2 ........لا ولسه البنت اللي واقفه ومضايقه قوي علشان كلمت السواق علشان يروحها ويا حرام اتأخر شويه علشان الطريق زحمه .......وبعدين البنت التانيه اللي بتحلم ان صاحبها يجبلها هديه جامده في الفلانتين علشان لان لسنه اللي فاتت جابلها هديه عبيطه وصحبها اتريقوا عليها.......ولسه البنتين اللي في الميكروباص اللي بيحلموا ان يوصلوا بسرعه من الزحمه ويخلصوا من رخامه الولاد اللي ركبين جنبهم والراجل التخين اللي حشرهم وكمان في الولد اللي واقف بيحلم بالبنت اللي هيقابلها ويحبها بس عنده مشكله صغيره انه معندوش شقه ولا شغل بس بردك بيحلم بالحب والست اللي بتحلم ان جوزها يرجع يوم من الشغل رايق ويخرج معها كازينو الحمام زي ما كان بيعمل زماااان والراجل اللي بيحلم يلاقي مراته قاعده مستنياه في البيت مش في النادي مع اصحابها والبنت اللي بتحلم بالشاب اللي يحبها ويتجوزها لانها عمرها ما حبت حد ولا انحرفت و بدور عليه في كل واحد تقابله والست الغلبانه اللي بتحلم باليوم اللي تجيب فيه الغساله علشان تغسل هدوم العيال علشان تعبت خلاص والبنت اللي بتحلم تجيب الموبايل لان اصحايها كلهم في الجامعه معاهم الا هي والولد اللي بيحلم يصاحب بنت روشه من البنات بتوع مامي وبابي و العربيات الجامده واللي بيحلم ان الواد يدخل هندسه وقاعد يدفع دروس قد كده و في الاخر يتخرج وما يلقيش شغل والي واليي وبيحلم ويحلم و في الاخر اقول ........................ابتسمي انت في الدنيا؟

هناك 22 تعليقًا:

غير معرف يقول...

غريييب بس كويس

mohamed alhaddad يقول...

نفس اللى بعمله لو مسافر أو فى أشاره واضحه أو فى كافتريا مثلا وقاعد لوحدى أو حتى فى المدرج لو مش فاهم حاجه من الدكتور بس ما انصحكش بالاخيره دى عشان بتعمل حاجات حلوه أوى
التأمل سمه من سمات الانسان السليم على فكره

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

هكذا هي اطوار الحياه
تداعبنا الاحلام كثيرا ولكن متي نفيق لكي نحققها عندما نفيق من هزيان التأمل البديع كهذا

وعلي فكره خطيبك زعلان منك جدا لانك مش بتسألي عليه
:)))

Nouran يقول...

ايه يا بنتي ده حراااااااام عليكي بس يا ريت الراجل بتاع كلية هندسة ديه يبطل يحلم بكده لحسن ابنه هيتعقد
بس تعرفي كل الناس بقت احلامهم كده مفيهاش حاجة قوية يعني انا بحلم ف اليوم اللي يجي والدنيا متبقاش زحمة يووه وخصوصوا ف الجيزة حرام فعلا بس صح ابتسمي انت ف الدنيا موضوع جامد يا روشا لا:)

radwa osama يقول...

حلوه حكاية تخيل احلام الناس ده ..اهي ده متعتي الوحيدة في وسط زحام القاهرة..لا بوست جامد

غير معرف يقول...

السلام عليكم يارشا
موضوع جميل جدا وجديد فى نفس الوقت انك تتخيلى احلام الناس اللى حواليكىفكره جديده انا اول مره ازور مدونتك ولكنى انا سعدت بها جدا تحياتى لكى على فكره انا عمت عبدالله الكبيره
ولكنى مقيمه فى السعوديه مع زوجى وبنت خال عمرووباذن الله لما انزل مصراشوفك عند رضوى شكرا لكى ا
ام عهد

سلطان الخواطر يقول...

انا بحلم بى
ممكن تعرفي انا بحلم بايه
بدايه غريبه لكن
معلش
اصلك دخلتى جوا ناس كتير اوى
وعرفت هم بيفكرو فى ايه
بس الاحلام اللى انتى شيفها
كلها صح
انا عن نفسى بدور على
حد احبه ويحبنى
بس على فكره بوست
جامد
وخلى بالك من التامل


وشكرا

سلطان الخواطر يقول...

وياريت تزورينى فى الموقع
بتاعى
مستنى زيارتك

عازفة الكمان يقول...

wa3d-el3yoon
كويس انك بتتأمل انا كنت فاكره اني انا بس اللي بعمل كده

مـحـمـد مـفـيـد

عندك حق بجد بس يا ريت مانفوقش وسلملي كتيير علي خطيبي
Nouran

حاضر يا نور هخليه يحلم بتجاره
radwa osama

واضح ان الموضوع وراثه في العيله
ام عهد

بجد انا سعيده جدا بالتعليق بتاعك وان شاء الله اشوفك قريبا
سلطان الخواطر

حاضر هخلي بالي بس واضح انك كنت واقف في نفس الاشاره علشان عرفت حلمك؟

دكتور مستكنيص يقول...

أنا احترفت المهنة دي من ساعة مابدأت امشي ...متعة جامدة يابنتي حتة تأمل الناس دي زي ماخونا محمد عدوية بيقول وشوش الناس حكايات بس كان دايما بييجي سؤال في عقلي ياتري لو كان تأملي ده امتحان وجيت طلبت الإجابة الصح لإجابتي هالاقي الناس دي زي مافتكرتها وتصورت أحلامها؟
بتهيألي مش دايما أنا فاكر مرة وأنا مشغل الكامرا في عيني شفت بنت علي سنجة عشره وتلات أربع وتاملت فيها انها مثلا مستنية العربية والسواق والنموذج ده وفجأة لقيت اتكلمت وطبعا اللي طلع من لسانها كانت لفة ولا حتي بنت السواق ومش بس كده هتقولولي كانت بتكلم مين ...مامتها كونتيسة ماشاء الله
موضوع جامد بس نصيحة يابنتي قللي جرعة التامل شوية لو

سلطان الخواطر يقول...

شكرا على الد السريع
ومعلش علشان
شكل البلوج زى بتاعك
وعلى فكره انا مش واقف فى نفس
الاشاره


وشكرا

3ashe2elro7 يقول...

نحلم على كيفنا نغلب عذاب خوفنا نرسم على كفوفنا قلبين و سهم اترمى ميهمناش الليل و لا الف جرح وويل طول ما الحياة بتميل نعدلها و احنا سوى كل الجراح بتعدى و العمر راجع وردى ليه احلم على قدى و يكون لحلمى حدود قادر اكون و هاكون عاشق بحب الكون و الامنيات و اللوم و الفجر لما يعود

أخف دم يقول...

يعنى وانتى بتتأملى مشوفتيش حاجة واحدة عدلة فى الدنيا يا رشا؟
ربنا يا ستى يكتر تأملاتك بس برضه تأملى فى حاجات كتير حلوة..

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

ازيك يا خطيبتي
اخبارالكليه معاكي ايه؟
علي فكره في بلوجر طلبتني من بابا وبابا بيفكر مش عارف اعمل ايه.؟
علي العموم انا نزلت صور جديده ليا وعايزك تشوفيها

عازفة الكمان يقول...

دكتور مستكنيس

كويس بقي في زمله في الحكايه وان شاء الله اخفف
سلطان الخواطر

يا عم ولا يهمك ايه ياعني البلوجين شكل واحد ما احنا هنجيب منين رغم اني اول ما عملت بلوج كان نفسي اعمل بلوج ماينفعش حد يعمل زيه بس معلش ما فيش مشكله

3ashe2elro7 said...

ايه بس الكلام الجامد ده


أخف دم

ليه ما كان في البنت اللي بتحلم بفارس احلامها ما هو حلو اهه بس انت ركز وانت بتقرا

مـحـمـد مـفـيـد

لالا كده ما ينفعش هو مش كلام رجاله ولا ايه؟؟

الحصان الأسود يقول...

كلام جميل

بس اية علاقة صور الحوادث اللي انتي حاطاها بالكلام دة

تحياتي

عازفة الكمان يقول...

الحصان الأسود

ايه الملاحظه القويه دي هو انا اقصد من الصوره الجزء اللي فوق بس ومعلش كان المفروض اقص الجزء اللي تحت بس مكانش في وقت

3aziz 3eni يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
3aziz 3eni يقول...

انت سرحت فى الاشارة وبعد الاشارة كمان؟

اوع تكون بتحلمى وانت سايقة على الدائرى

المهم انت بتحلمى بايه؟؟

يا مصر اكتب إليكي رسائلي يقول...

بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف ،
يسعدني انت انتهز الفرصة لأتقدم بخالص التهاني
وأطيب التمنيات القلبية
لكم والأسرة والأصدقاء ، وكل عام وانتم بخير

محمود فهمى يقول...

تأملى تأملى تأملى

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.